Fortsätt till huvudinnehåll

Juli eller Tack o hej semestern

Juli månad och semestern med den kom och gick så snabbt så att den knappt märktes; gubben behöver alltså mer ledig tid. Fastän tiden rusat förbi har jag på något sätt ändå "lyckats" med att spendera extraordinärt mycket på börsen. Månadens utfall i bilder och siffror är som följer.

Till att börja med trillade det in lite utdelningar i början av månaden.
Utdelningar Juli 2017
När det börjad dala än mer på börsen så fick jag nalla lite extra ur sparbössan för att stilla mitt köpbegär utöver den reguljära månadssparkvoten. Resultatet blev följande inköp:
Inköp Juli 2017
Nya inköp i portföljen blev denna månad Telia, Hancap Pref, MQ Holding, Tokmanni Group, Oriola och Skanska. Köpen ökar den årliga utdelningen med 2800:- enligt årets utdelningsnivåer.

Närmast kommer jag att försöka fokusera på de bolag som kommer att dela ut nu under hösten såsom Akelius (Pref), Castellum, Telia, Svedbergs, HM och Hemfosa. Finner det dock lite svårt nu när det är “billigt”; svårt att köpa “mjölk och bröd” när det svämmar över utav “godis”.

Efter att röken har lagt sig ser portföljsammansättningen ut på följande vis:
Portföljsammansättning Juli 2017
Det skall bli roligt att under nästkommande år försöka att balansera upp denna röra av bolag.
 
Den del av portföljen som ligger hos Avanza utvecklades enligt följande:
Portföljutveckling Juli 2017
 För samma portfölj hos Avanza ser utvecklingen ut enligt nedan för innevarande år:

Portföljutveckling 2017
Är det någon som kan tipsa hur jag kan göra ovanstående sammanställning för den del av portföljen som ligger hos Swedbank?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd