Fortsätt till huvudinnehåll

Smygande September

Jobb, skola, aktiviteter - allt är åter. September är en övergångsmånad för oss, mellan semester och galej, till inrutad vardag. Men den smyger sig liksom på en, lite pö om pö, och plötsligt så är man tillbaka i mer eller mindre välbekanta spår igen - i full fart mot jul. Som vanligt, när en månad övergår i nästa, så är det dags för en uppsummering.

Eftersom det är mitt första aktiva år på börsen är jag nöjd så länge det går uppåt i portföljen och det gjorde det i september på detta sätt:
Avanza portföljutveckling september 2017
Detta innebar att det blev ett nytt "all time high" för portföljen för i år vilket alltid är kul.
Avanza portföljutveckling 2017
Förutom det förutbestämda månadssparandet har följande utdelningar spätt på köpkraften denna september.
Utdelningar i september 2017
För de medlen inköptes följande aktier:
Inköp i september 2017
Crius Energy Trust, K2A Knaust & Andersson Pref och Omega Healthcare Investors Inc. är tre nya bekantskaper för portföljen. Speciellt Crius och Omega är extra spännande då de tar mig in på nya territorier och marknader som har en valutaknorr och utomeuropeiska influenser. Dessutom fick portföljen i och med Crius en månadsutdelare.

Dessa inköp ökade utdelningssumman med 1.511,84:- för året och nu ser utdelningskalendern ut på följande vis:
Utdelningskalendern
I och med att Karo Pharma fick igenom sitt uppköp av Weifa igår har jag tagit bort den ur portföljen men med de tre nytillskotten nämnda ovan består nu portföljen av 35 innehav enligt följande fördelning:
Portföljinnehav september 2017
Samma bild från ett annat perspektiv:
Portföljinnehav september 2017
Det är på inget sätt en jämnviktad portfölj men så är det också mitt första aktiva år med den. Mitt mål för året är att maximera den totala utdelningsnivån. Följande graf speglar jakten:
Portföljutveckling 2017
Innan jag öppnade portföljen körde jag många scenarier för att testa olika strategier, möjliga utfall och optimala köp för att kunna nå mitt uppsatta mål om ~360.000:- i årlig utdelning inom ~10 år. I och med dessa beräkningar och baserat på mina givna förutsättningar, hamnade årets utdelningsmål på 18.000:-.

Tidigare i år tvivlade jag på huruvida jag faktiskt hade räknat "rätt" och frågade er läsare om någon annan tänkte i mina banor. Fick dock inget svar då men allt eftersom börsen och portföljen med den tickat på så har bitarna fallit på plats. Såhär ser utfallet ut hitintills jämfört med prognosen:
Utdelningsutfall vs. prognos 2017
Som det ser ut nu kommer portföljens utdelningar för 2017 faktiskt överstiga årsmålet med någon procent. Men redan nu, allt annat oförändrat, är portföljens totala utdelningskapacitet uppe i +24.000:- under 2018. Med fortsatt månadssparande och återinvestering av utdelningarna samt en förväntad utdelningstillväxt på 6% ser jag inget som stoppar portföljen från att kunna nå nästa år uppsatta utdelningsmål på 36.000:-.

Är ni också lika glada i siffror och uppföljning som jag? Vad har ni för mål och hur har ni kommit fram till dem?



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd