Fortsätt till huvudinnehåll

Nu är det nära - 1.000.000:-

Wow! Vilken utveckling det har varit på börsen så här långt i år. Den egna portföljen har också ångat på och är nu precis på väg att bräcka gränsen för 1.000.000:- i börsvärde! Det är stort; egentligen inget speciellt men ändå en tillfredsställande känsla att ha uppnått någon slags symbolisk nivå.

Portföljutveckling 2019-09-21
Min trend av att vara urusel med uppdateringarna på bloggfronten har under 2019 hållit i sig. Anledningarna har varierat men det dagliga lunket med familj, jobb och fritid har i varierande grad uppehållit mig. Kan inte lova att jag på något sätt kommer att öka min blogg-takt men om portföljen fortsätter att utvecklas i denna takt kommer jag absolut att hålla er uppdaterade.

Med innevarande månads senaste inköp består nu portföljen av hela 94 innehav:
Porföljandelar 2019-09-21
Som vanligt en representation av ovanstående i en tree map:
Portföljandelar 2019-09-21
Fördelningen av dessa innehav per land ser ut enligt följande:
Portföljfördelning per land 2019-09-21
Detta ger följande valuta fördelning:
Portföljens valutafördelning 2019-09-21
Portföljen har för tillfället följande sektorallokering:
Portföljens sektorallokering 2019-09-21
Jag är inte en helt renodlad "buy-and-hold" investerare då jag faktiskt sålt av en hel del, men jag lyckas ändå köpa på mig mer än jag förmår att sälja av. Detta har så här i efterhand kanske inte varit den mest optimala vägen sett till värdeutveckling då jag missat en hel del gyllene tillfällen att sälja runt toppen. Problemet är tvåfaldig; hur mycket tid skall jag ägna åt att hålla koll på börsen och hur mycket tillit skall jag ha att min investeringstaktik, baserad på utdelningar, i det långa loppet presterar enligt uppsatta mål.

Enligt mina nuvarande sparmål och tänkta investeringstakt samt helt åsidosättande av värdeutvecklingen följer jag denna prognostiserade utdelningsutveckling:
Portföljens utdelningstakt 2019-09-21
Utdelningskalendern ger följande bild av utdelningsspridningen över året:
Utdelningskalender 2019-09-21
Jag hoppas hinna med att producera fler inlägg framöver. Jag är dessutom sugen på att diskutera min ansats till mitt sparande där högsta möjliga utdelning på kortast tid är målet.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd