Fortsätt till huvudinnehåll

Tung längtan efter ljuset i tunneln

Håhå, jaja, det är sannerligen mörkt nu, ute alltså. Här hemma är det bara ett mindre kaos men det som lite pengar inte kan lösa finns inte.

Fru M och jag har gått i renoveringstankar ett bra tag. Till slut så bestämde vi helt enkelt att "nu" får det bära eller brista. Fast "nu" blev det varken eller. Inga hantverkare var villiga att ta jobbet och nästan sex veckor förflöt innan någon halvseriös kommunikation kom till skott. Ingen stiltje på den arbetsmarknaden inte.

Vi kom till slut överens med en större, läs mer tillgänglig men också dyrare, firma att köra timbaserat där vi skulle göra en del av arbetet för att dels snabba upp förloppet men också såklart spara en "buck" eller två.

Från att börjat "ta tag i det" strax efter sommaren så närmar sig nu julen med stormsteg. Nu mitt i röran finns det inte ord nog för att uttrycka hur stor längtan är efter att få allt klart. 

Vi kör alltså helrenovering på 60+ m2 täckandes hall, kök, sällskapsrum och vardagsrum. Rivning av vägg mellan kök, hall och sällskapsrum så att de, tillsammans med vardagsrummet, skapar en enda stort öppen planlösning. Rivning av befintligt kök och bygge av nytt inklusive nya vitvaror.  Bredspackling av alla väggar och ny färg på desamma samt tak. Nytt stort flytgolv.

Vi har fyllt alla ytor som fanns tillgängliga till bredden med resterna från dessa rum och lever nu som packade sillar. Men snart kommer eldprovet. Nästa vecka måste vi slänga ut det sista av det befintliga köket som vi har sparat för att kunna leva; vask, kylskåp ugn och spis. Har vi dock tur är det mesta på plats till nyår men tiden fram tills dess lär bli prövande men förhoppnings väl värt den mödan.

Vi har sedan strax innan vi köpte huset lagt undan lite extra varje månad. Först för att spara ihop till kontantinsatsen och sedan för att bygga en buffert för både väntade och oväntade utgifter.

Nu tyckte/trodde vi att där fanns tillräckligt för den omfattande renovering vi hade i tankarna. Men med de kända utgifterna så här långt - nytt kök, nya vitvaror samt nytt golv - har vi redan gjort av med lite mer än hälften av de resurserna - ca. 100.000:-. Då återstår fortfarande kostnaden för arbetskraften och de utgifter för materialet de använt. Mitt personliga mål var att i slutändan komma undan med en slutsumma runt 160.000:-, efter rot, men det vi får alltså se vart det landar.

Men kan då pengar lösa det mesta som jag skrev inledningsvis? Förmodligen. Hade vi haft mer att spendera eller om jag helt enkelt inte skulle vara så snål som jag är så hade den här situationen säkert gått att lösa på ett mycket smidigare sätt. Nu blir det istället en mix av ett proffsigt utförande, high end varor och stort kök i symfoni med lite in house kaos och massa kärlek. Där finns trots allt ett ljus i tunneln som ser ut att lova både renoveringslycka och en grundplåt kvar till en ny buffert.

God jul på er alla där ute önskar Marty med familj.


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd