Fortsätt till huvudinnehåll

Nytt i november

Jag är en otålig rackare. Efter att investerat månadssparandet för november redan i oktober fanns det inte en chans att jag skulle sitta och vänta på nästa lön. Sagt och gjort, jag har handlat på krita.

Efter en längre tids ältande landade jag i slutsatsen att jag nu hade byggt upp en hyffsad grund att stå på och Avanzas Superlånet erbjudande helt enkelt var redo att plockas.

Med lånet i ryggen och lite extra cash från försäljningen av mitt innehav av Avega Group, som snart köps upp av Tieto, gick jag till verket. Följande är mina inköp under november:
Inköp november 2017
Dessa investeringar resulterade i en ökad utdelning av 2347:- per år och en skuldkvot på 6%. Det kan jag leva med. Upp till 10% känns bekvämt.

Avega Group lämnade som sagt portföljen och lämnade en avkastning på strax under 60% efter sig. I dess plats köptes fyra nya bolag in:

  • AT&T Inc - ett amerikanskt multinationellt telekommunikationsbolag som rankas som det tredje största på den amerikanska marknaden. Bolaget tillhandahåller telefoni, video-, data- och Internet-tjänster till företag, myndigheter och privatpersoner.
  • Credit Agricole SA - den största banken i Frankrike, den näst största i Europa och den åttonde största i världen enligt tidningen The Banker.
  • Citycon Oyj - ett finländskt fastighetsbolag med inriktning på kommersiella fastigheter. Företagets huvudkontor är placerat i Helsingfors. Den stora majoriteten av bolagets aktiekapital ägs av utländska investerare.
  • Seafire - en företagsgrupp som förvärvar bolag med starkt varumärke i tydliga marknadsnischer till rimliga värderingar och vidareutvecklar dessa med fokus på långsiktigt värdeskapande.
Nu är där 42 bolag i portföljen med följande vikt:
Portföljinnehav november 2018 - Pie

Portföljinnehav november 2018 - Treemap
Portföljens fördelning i sektorer och branscher lyder:
Portföljsektorer och -branscher november 2017
Fick dessutom lite utdelningar som också återinvesterades, såklart.
Utdelningar november 2017
Jag har redan uppnått mitt utdelningsmål för 2017 och börjar nu sikta på 2018. Enligt den nuvarande prognosen är jag inte riktigt i hamn med den redan nu så där finns att jobba med under året.
Utdelningsuppföljning
Funderar på om målet för nästa år borde justeras då det inte ser ut att bli allt för svårt att nå det för stunden uppsatta målet. Vi får se. Jag kommer att gå igenom resultatet så här långt i mer detalj under december och eventuellt göra vissa anpassningar då. Men det känns smått surrealistiskt att en 100% utdelningstillväxt och eventuellt mer är fullt möjlig att uppnå.

I utdelningskalendern växer staplarna:
Utdelningskalender november 2017
Experimenterat lite och omvandlat ovanstående representation av utdelningar till en mer kalenderlik version som resulterade i detta:
Utdelningskalender november 2017
Där finns några luckor att fylla.

Överlag har det varit en positiv månad.
Portföljutveckling november 2017

Det ser ut att bli ett fint avslut på året och jag ser med tillförsikt fram emot ett intressant och spännande andra investeringsår.

Med vänlig hälsning. Marty

Kommentarer

  1. Hej! Vilken iver! Tänker mycket som du och har satt ihop en sida till hjälp: https://utdelningssparande.blogspot.co.uk/
    Kanske kan ge någon inspiration!

    SvaraRadera
  2. Haha, ja, ibland lite väl jagande. En bra sammanställning där den kommer nog upp som en länk på sidan om det är ok.

    Med vänlig hälsning. Marty

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd