Fortsätt till huvudinnehåll

Vad händer sedan?

Blev idag uppringd av Postkodlotteriet. Som vanligt ville de sälja extra lotter för nu minsann skall det lottas ut miljoners miljoner och jag skall väl inte missa en sådan chans att bli miljonär?

Säljaren började med att fråga vad jag skulle göra om jag vann 200-miljoner? Jag vet inte såhär på rak arm - var mitt svar. När jag väl fick en syl i vädret avslutades samtalet utan att några extra lotter hade inköpts.

Men samtalet fick mig ändå att börja fundera på vad jag egentligen har som mål - vad är det jag strävar efter och när vet jag att jag är där?

Det har varit en hel del diskussion om detta det senaste både på twitter och diverse bloggar som t.ex. "Vi har alla varit ekonomiskt fria""Vad betyder det att ta sig ut ur ekorrhjulet" samt "Leva nu eller sen eller kanske både och"

Min ursprungsplan var och är att inom 7-10 år uppnå en investeringsnivå som kan ge mig valmöjligheter i livet - mindre jobb, mer fritid. Mer specifikt är målet att få en avkastning på mellan 50-100% av den årslön (netto) som jag hade för två år sedan när jag på allvar satte fokus på mitt sparande.

Vad mindre jobb och mer fritid faktiskt innebär är ovisst och jag är inte ens säker på att det någonsin kommer att bli kristallklart. Jag var ganska trött på mitt jobb då för två år sedan och det fick mig att leta efter alternativ, varav ett var att sluta jobba. Nu två år senare är jag på väg in i en ny organisation och en ny/gammal roll - en nytändning.

Om min ursprungsplan går i lås om ca. 5-7 år kommer jag då att släppa jobbet helt eller delvis? Kommer mina utgifter täckas av avkastningen eller har jag tillförskansat mig större kostnader i takt med att månadslönen ökat? Vad skall jag göra med all min fritid? Kommer jag göra det som jag svär över att inte hinna med mellan alla "måsten" nu? Kommer ens dessa "måsten" minska för att jag slutar jobba?

Tja, livet rullar på och den som lever får se vart det tar vägen. Men jag är rätt säker på att utan pengar är livets börda tung att bära på ens axlar och genom att kunna avlasta den bördan blir det lättare att existera. Så oavsett vad jag "faktiskt" kommer att göra någon gång i framtiden så har jag svårt att se mitt sparande som ett hinder.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd