Fortsätt till huvudinnehåll

Momentum?

Hoho-jaja. Var är energin?

Vill egentligen inte tynga bloggen med livets baksida men ibland är det bara tomt i energidepåerna. Efter tidigare nämnda kök/hus-renovering i kombination av vinterns mörker och efterdyningarna av en nära kollision med den berömda väggen har det varit en lång vindlande väg tillbaka.

Min excel har börjat balla ur och den nya är inte riktigt färdig så jag får skjuta upp rapporteringen av portföljens utveckling. Men vad jag kan nämna är att jag har gått och blivit portföljförvaltare - åt min mor.

Lite blandade känslor då pengarna jag får förvalta åt henne är de hon tänkt att lämna i arv. Jag försöker få henne att använda åtminstone överskottet till eller på något hon verkligen skulle må gott av t.ex. en resa eller dyl. Men hon menar på att hon har det precis som hon vill och att de pengarna mår bättre av att investeras än att bli liggandes på en noll-procentigt sparkonto.

Hur som haver, med nya kulor kan jag prova sådant jag plockat upp under mitt första år som aktiv aktie-investerare, t.ex. momentum-investering.

Jag har tagit det försiktigt så den nya portföljen är en salig blandning just nu. Grundtanken är dock att bygga en stark utdelningsgrund och sedan krydda med växlande värdetillväxt. Sammansättningen för tillfället är följande:


Det kommer att komma mer informationen om utvecklingen av både denna portfölj och min egna så snart jag får, så att säga, mitt "shit together" - eller på svenska "tummen ur".

Under tiden mottages gärna kommentarer, åsikter och frågor på denna text eller något av mina tidigare inlägg.

Med vänlig hälsning. Marty





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd