Fortsätt till huvudinnehåll

Inget händer

Vad händer? Inte mycket. Pengar att investera är nu på den tänkta nivån vilket innebär att de tar "slut" relativt snabbt strax efter löneutdelningen. Har förutom nedgången i likvida medel haft en rivstart efter semestern både på jobb och i det privata och det har lämnat lite tid till bloggande.

Jag har dock varit lite mer aktiv på twitter, speciellt i diskussionerna runt höjningen av skatten på ISK/KF. Tänkte kort tanken att skriva ett inlägg här på bloggen men insåg snart att där inte finns mycket att nyansera i frågan. För mig är det väldigt likt diskussionerna runt Sveriges situation överlag där en falang är övertygade att all fakta om att Sverige mår bättre än på länge helt enkelt inte kan var sant eftersom de har en annan uppfattning vilket de baserar på något annat än fakta.

I fallet med ISK/KF skattehöjningen skreks det först i högan sky om hur stor höjningen var jämfört med nuläget. När det visade sig vara, år till år, en fjuttig siffra övergick klagosången till att det gav fel signal gällande sparande. Men eftersom vi redan innan höjningen och innan ISK/KF betalat skatt på sparat, skattat, kapital gled "gnället" in på hur stor skillnaden blir långsiktigt med ränta-på-ränta effekten. Och jag undrar stilla varför de som inte vill betala skatt helt enkelt bara säger det istället för att komma med alla dessa plattityder?

Hursomhelst tycker inte heller jag att det är särskilt roligt att behöva betala mer i skatt än vi redan gör. Men jag förstår också att detta är ett sätt att få in pengar till de gemensamma supportfunktionerna i vårt samhälle och att vi, sparare, trotts allt inte är låsta till endast ett sparsätt utan faktiskt har möjlighet att byta om det skulle bli "för" dyrt med ISK/KF. Själv har jag påbörjat flytt från vanlig depå eftersom det är, baserat på prognostiserade räntenivåer, dyrare i jämförelse med ISK/KF i den omedelbara sparhorisont jag har som är ~10-15 år.

Nåja, nu får den diskussionen vila.

Något annat som ligger helt, nåja, utanför de ekonomiskt relaterade områden som vanligtvis återfinns på bloggen är cosplay. Efter att ha spenderat nästintill oräkneliga timmar med en limpistol i handen fick sonens och mitt gemensamma projekt äntligen visas upp under den gångna helgens Comic Con i Stockholm. Resultatet efter nästan nio månader blev Iron Man Mark 38 a.k.a. "Igor":
 
Oerhört kul när den väl stod klar men mycket jävlar anamma, blod, svett och tårar på vägen dit.
 
Jaha, kul för mig tänker ni kanske nu, men har jag inte något att komma med gällande den senaste tidens utveckling av sparandet? Nja, det är inte så mycket aktivitet där faktiskt. Det tuffar på hyfsat ändå:
Utveckling Avanza KF vecka 37 2017

Utveckling Avanza KF i år.
Från föregående lön blev det tillräckligt mycket över för följande inköp under september.
Köp September 2017
 I skrivande stund har följande utdelningar trillat in.
Utdelning September 2017
Utdelningar från Castellum, Hancap och Sdiptech återstår.

På söndag kör vi #uppesittarkväll och den tänkta inköpsplanen just nu omfattar Telia, H&M och Aspo där Telia är en chansning och förhoppning att det är på väg att ljusna. I H&M kommer jag öka marginellt då det fortfarande känns lite volatilt. Aspo blir ett nyförvärv i portföljen och tanken är att kortsiktigt få en boost av direktavkastningen med dess relativt höga utdelning på ~4,8%. Där finns också indikationer, efter en stark finansiell stabilisering och utveckling, på en snar uppsida som eventuellt kan bli en positiv trade.

Det blev lite av varje idag och som vanligt undrar jag om ni har några kommentarer?

Mvh Marty

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd