Fortsätt till huvudinnehåll

Bokslut 2019

God fortsättning önskar jag er alla! Jag kan nu konkludera mitt tredje aktiva börsår.

Trots de sporadiska inläggen här på bloggen under det senaste året så har ändå arbetet med portföljen gått i takt med den långsiktiga planen och "snöbollen" växer därefter. Så låt oss kika på utfallet så här långt samt slänga en blick på det kommande året.

Kan börja med skuldkvoten, vilken introducerades redan i månadssammanfattningen för november 2017, som under året har stabiliserats mellan 11%-13%. Jag tänker fortsättningsvis hålla mig inom ramen för hur mycket Avanza erbjuder att låna ut till den högsta Superräntan. Jag är bekväm med den belåningsnivån och känner mig trygg i vetskapen att den på intet sätt utsätter mig för någon större risk. Läs gärna Utdelningsseglaren och Stefan Thelenius tankar om belåning av portföljen.

Efter årets inköp och avyttringar består portföljen numera av 101 bolag som är viktade enligt följande:

Mina främsta mål för 2019 var att upprätthålla min sparkvot på minst 50% samt att insamla ~43.000:- i utdelningar. Sparkvoten uppnåddes fastän den varierade en del under året men utdelningsmålet föll lite kort och slutsumman hamnade på strax över 42.000:- dvs en utdelningstillväxt på ~32%


Med bibehållen nivå på sparkvoten uppskattas det nya målet för utdelningar under 2020 att hamna på ca. 62.000:- dvs. en tillväxt på nästan 46%. Denna uppskattning är dock baserad på nuvarande utdelningsnivåer. Skulle några av innehaven öka sin utdelning lär slutsumman bli högre. Dessutom finns det goda chanser att öka mina inkomster under året vilket då också kan bidra till fler inköp och därmed en än högre avkastning.

Portföljutvecklingen för året var inte något att klaga över. 


Summa summarum så har portföljen i och med detta avancemang också uppnått ett par delmål i slutet av året.
  • 100.000:- i ackumulerad utdelning.
  • 1.000.000:- i totalt portföljvärde 

Kom gärna med förslag på ämnen eller perspektiv runt mitt sparande som ni skulle vilja läsa mer om.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd