Fortsätt till huvudinnehåll

Hålla i tyglarna

När jag tog beslutet i februari att flytta från ett passivt fondsparande till ett aktivt aktiesparande med fokus på utdelningar släppte jag tyglarna och gick all in. Nu, såhär sex månader senare, befinner jag mig återigen på outforskat territorium och får hålla hårt i tyglarna för att inte hoppa av.

Egentligen är det inte nedgången på börsen som bekymrar mig. Rycker till och med lite på axlarna åt senaste veckans resultat; det var ju bättre än index.

Utveckling KF 
Nej, det som ruskar om fundamentet är hur min framfart lämnat mig i en frustrerande position - fullinvesterad. Här gäller det verkligen att hålla i tyglarna och navigera "rätt" och inte ge efter lusten att sälja av vinstgivande delar för att köpa mer av allt i dipparna.

Nu gäller det att fokusera på målet, främst utdelningar, och följa planen istället för att ge sig hän efter mer än vad som var tänkt från början. Med detta som rättesnöre kommer månadens sparkapital investeras i följande.

- 50 Bergman & Beving B (befintligt innehav) - Efter avknoppningen kommer de gå stärkta.
- 25 K2A Knaust & Andersson Pref (nytt innehav) - Med stort fokus på studentboende blir det stabilt.
- 150 Telia Company (befintligt innehav) - Systemskiftet igång och en stabil utdelare.

Summa summarum en utdelningsökning inför augusti/september(december) med 650:- och året med 1050:-

Skulle där bli en slant över kommer den åka in i reserverna för att på nytt återuppbygga kassan.

Hur styr ni ert investeringsbegär; fullinvesterad eller kassa?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd