Fortsätt till huvudinnehåll

Starta motorn

Jag försöker att hinna med ett par tre löppass veckan. Efter en tyngre period den senaste vintern har motorn i mig inte riktigt kommit igång igen. Tanken är att den skall puttra på i en behaglig takt. Men för tillfället liksom tänder den till, kör på högsta varv och tvärnitar när bränslet tar slut.

Lite så känns det nu också i portföljen - jag startade i full fart i februari, kört hårt med nya investeringar men nu är bränslet nästan slut och det börjar kännas motigt. April och Maj är störst just nu, gällande utdelningar, i portföljen. För min del stod de för ~80% av årets hitintills inkomna utdelningar och slår man ut dem på den utdelningsprognos jag har för året hamnar siffran på ~50% vilket fortfarande är en betydande siffra.

Antar att det precis som med kroppens motor gäller det att vara ihärdig och fortsätta finjustera och investera i det längre loppet.

Har ni också det motigt ibland - hur gör ni för att köra på?


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd