Fortsätt till huvudinnehåll

Mot nya mål

Efter ett längre uppehåll har jag så smått börja hitta tillbaka till min löpning. Under rundan idag tänkte jag, som ett "Jedi mind trick" för att förleda min kropps signaler på smärtan i mina muskelfibrer, på vad jag egentligen ville åstadkomma med min träning. Ett av svaren som poppade fram där i skogen var att jag åter skall vara i sådan form att ett maraton dras av med ett leende, det vill säga utvecklas från en lägre nivå till en högre.

Nästan samtidigt med den tanken drog en kille åkandes på en skateboard förbi i backen framför mig. Det var dock lite oväntat då han kom åkandes bakifrån, i full fart, uppför den - han sparkade inte och det fanns ingen nedförsbacke dessförinnan som han hade fått fart i. I förundran av hans framfart vaknade jag till ur min tankeverksamhet och hörde motorn på brädan. Också en utveckling.

Fick utdelning från Hemfosa Fastigheter och Alm. Brand idag och slog till på 10 färska aktier från H&M för 217.80:- Men varför gjorde jag det - egentligen? Ett av mina mål för året är att diversifiera portföljen som mycket jag kan men utan att tappa helheten och utan att förlora sömn över irrationella beslut.

Men likt mitt mål med löpningen och skateboardåkarens bräda så vet jag att om där finns en strävan att vilja utvecklas finns så kommer det att ske - på ett eller annat sätt och förr eller senare. Så, även om jag väldigt sällan under det kommande året kommer att bygga upp de befintliga investeringarna, är det tilltron till ett företag och dess attityd som kommer att få styra vart mina andelar utvecklas. Önskar bara jag hade kunnat avsätta mer.

Köper ni efter djupa analyser eller lämnar ni utrymme för beslutsamhet?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd