Fortsätt till huvudinnehåll

Lite gnäll och en veckosummering

Jag följer en hel del av dem som bloggar om aktiesparande också på Twitter - mitt konto kommer snart. Där dyker det ibland upp de, för mig, mest häpnadsväckande inlägg om synen på skatter och om hur "fientliga" dessa är mot "vår" ekonomiska frihet. Efter det senaste utspelet om bland annat Nordea och deras ökade skatter/avgifter på allt mellan 2-10 miljarder (flera så kallade räkneexempel?) var jag på väg att skriva ett inlägg om hur det, till synes, populistiska gnället ter sig mot det faktiska utfallet men insåg att jag själv bara skulle bidra ytterligare i gnäll-floden. Därför blir det istället en uppdatering av porföljsammansättningen efter veckans utdelningar och nyinvesteringar.

Börjar med veckan portföljutveckling.
Portföljutveckling v.20 - 2017
Har inte något resonemang om huruvida detta är bra eller mindre bra men det går väl ändå att summera som inte dåligt.

Veckans händelser.

Utdelningar och köp vecka 20
Då alla köp är nya i portföljen fortsätter diversifieringen av densamma. Den största anledningen till dessa småköp är att jag har satt ett mål att försöka få utdelningar varje månad. Jag upplever det i alla fall positivt då jag investerar brett i fler sektorer/branscher och därmed sprider enskilda riskmoment. Huruvida mina analyser av företagens stabilitet, utvecklingspotential och allmän direktion kommer att stå sig får helt enkelt tiden avgöra.

Portföljen har nu följande sammansättning.
Maj 2017
Maj 2017
Börjar nu fundera om min tidiga prognos om att kunna nå en total utdelningsnivå på 18.000:- i år var lite för optimistisk? Enligt utdelningskalendern har nu de största, sett till kr, utdelningsmånaderna passerats och summa summarum så här långt hamnar på ca. hälften av målet.

Maj 2017

Efter en snabb överslagsberäkning lär resultatet för året hamna runt 15.000:- - 16.000:- istället. Jag hade i min iver att göra prognoser räknat på ett utfall på utdelningarna baserat på hela årets beräknade sparbelopp investerat på en gång i början av året och inte utsprid månad till månad. Får återkomma med en reviderad målbild efter justering av DA utvecklingen baserad på månadsvisa investeringar.

Har ni också prognoser på era investeringar; vad är era mål?




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd