Fortsätt till huvudinnehåll

April

Kom på att jag kanske skulle summera April innan Maj tar slut. Vet inte hur jag skall tolka nedanstående graf men +4,40% istället för mina 1,80% låter ju mer tillfredställande. Men jag skall deppar inte för det. Med tanke på att portföljen startades i Februari och att den inte kommer att vara komplett förrän i början av nästa år så är jag inte så värst bekymrad över utvecklingen så länge den inte bara visar rött.

 
Förhoppningsvis kommer månadens inköp stärka både den totala avkastningsutvecklingen och utdelningstotalen:
 
Resurs Holding 25
Avega Group B  100
SJR in Scandinavia B  50
Alm. Brand 25
Hemfosa Fastigheter  50
Hennes & Mauritz B  20

Gällande utdelningar har April för min del blivit kulmen på vårens "islossning". Men tanken är att försöka jämna ut fördelningen sett över månaderna - bara för att jag är funtat på det sättet. Inför varje kommande månad investerar jag alla utdelningar och den avsatta sparkvot i nya och befintliga utdelningsaktier för att maximera den månadens utdelningskvot. På så sätt kommer jag att bygga på och diversifiera min portfölj ända fram till Februari nästa år då nästa utdelnings-år påbörjas och en ny taktik tar vid.

 
Ligger för närvarande på en sparkvot på ca.39% +/-5%. Tror inte jag kommer att kunna hålla den nivån sett över sommaren då det generellt går åt mer pengar på grund av ledighet som ofta har element av resor med flyg, hotel och restaurangbesök samt en allmän "leva livet"-attityd. Och eftersom jag inte är den som vill snåla får vi alla se om jag kommer ut i andra ändan av sommaren med en hygglig tyngd på investeringarna.
 
Hur ser ni på avkastningen i förhållande till index?
 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd