Fortsätt till huvudinnehåll

Var är pengarna?

Ända sedan början av året (2017) då jag övergick från ett mer passivt fond betonat sparande till ett aktivt aktiebaserat ditto så har det bara rullat på. Precis enligt plan och beräkningar. Eller?

Saken är att jag någonstans under sommaren kände att något inte riktigt stämde. Jag hade i mitt nyfunna aktieintresse dragits med i en självuppfylld investeringssnurra där resultatet blev en väldigt tunn plånbok i slutet av varje månad. Något som jag inte hade varit van med sedan innan jag började spara aktivt.

Det har fortsatt på samma sätt under hösten men det var först nu under inledningen av köphysterins tider, dvs. från Black Friday till mellandagsrean, som jag faktiskt gick igenom mitt beteende.

Resultatet är både positivt och mindre positivt. Det visade sig nämligen att min sparkvot har legat på snitt 65%  istället för de 35% som jag trodde jag låg på. Jag för alltid över mellan 30-35% varje månad till KF-kontot hos Avanza och sedan har jag medvetet pytsat in lite extra. Det "lilla" extra visade sig alltså att vara lika mycket eller ibland mer än mitt planerade månadssparande.

Jag ser det dock som positivt att jag har kunnat spara och investera så mycket som jag har utan att det egentligen har påverkat mina ekonomiska utgifter. Det som är lite mindre positivt är att de lite större spontaninköpen numera syns och märks i min budget. Nu "måste" jag prioritera vad som är viktigare - investera i fler aktier eller köpa ett nytt Xbox.

Nåja, det kan tyckas vara ett lyxproblem men faktum är att det ställer vissa frågeställningar på sin spets. Är jag villig att eventuellt kompromissa om vissa saker i mitt liv för att kunna nå ett uppsatt ekonomiskt mål?

Svaret, just nu, är faktiskt ett nej. Jag har uppnått en god ekonomiskt nivå som erbjuder möjligheten att både kunna spara undan en rätt stor del och samtidigt leva i nuet utan att behöva tänka på vad ting och upplevelser kostar.

Så jag har tagit beslutet att jag från och med nu, nästan ett helt år efter starten, skall hålla mig till en sparkvot på ~35% som jag hade satt upp från början. Det sparandet tillsammans med de väntande utdelningarna för det kommande året borde, om mina kalkyleringar stämmer, ta mig i mål som beräknat någonstans runt 2027.

Skulle tålamodet tryta så vet jag ju nu att det går att trappa upp sparandet men då med ett visst avtryck i den nuvarande frihetsupplevelsen. Jag kör på och utvärderar efter hand. Misstänker att det sista ordet ännu inte är sagt i denna fråga.

Hur påverkar ert sparande det övriga livet?

Med vänlig hälsning. Marty

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd