Fortsätt till huvudinnehåll

Min ekvation


Jag har excel-blad efter excel-blad fyllda av siffror över inkomster, utgifter, modeller och beräkningar. Men ingen direkt måluppfyllnad. Men så stötte jag på ett blogginlägg av Frihetsmaskinen som fick mig att tänka och ut kom en ekvation - min Frihetsekvation.

Jag började spara aktivt efter att spenderat senaste julen att tänka på var jag är i livet - vem är jag, vad gör jag, vad är det som får mig att gå upp på morgonen - en liten livskris helt enkelt. Då dessa frågor inte alltid har kristallklara svar hamnade jag framför datorn där jag av, förmodad, slump kom in på Petruskos sida och började läsa hans resa och tankar.

Det slog mig då att jag helt enkelt hamnat i Svensson-läget, dvs. villa, Volvo och vovve. Inrutat och förutsägbart till max. Varje dag den andra lik i en loop utan ände. Skall inte bli för filosofisk men det är helt klart svårare att se och tänka på en förändring när ens vardag är som en måndag hela veckan.

Så fick jag skymt av ett ljus i tunneln, ekonomisk frihet, en nyckel till dörren ut ur velodromen.

Även om jag personligen redan nu hade kunnat hoppa av ekorrhjulet så har jag barn som jag vill ge en uppväxt fylld med upplevelser. Att vara förälder innebär just det tycker jag - att ge sina barn de bästa förutsättningarna i livet som det är möjligt. Vår gemensamma tid fram tills de står på något så när egna ben är en faktor som jag har tagit i beaktning för att identifiera mitt mål.

Mina föräldrar var inga höginkomsttagare men gjorde i princip allt för att vi barn skulle få en kärleksfull och omtänksam uppväxt. Detta i sin tur ledde till att de fick spara in på andra utgifter, framförallt utgifter som skulle ha gjort deras egna liv lite enklare. Detta påverkade mig så pass att jag från relativt tidig ålder försökte hitta egna inkomster, t.ex. tidningsförsäljning, för att de inte skulle behöva spendera för mycket på mig. Köpte t.ex. min första dator med hopsparade pengar.

Den sparsamheten har nu, när uppenbarelsen om en möjlig väg mot frihet slog mig, redan givit mig en grundplåt att stå på. Ytterligare en faktor att ta i beaktning.

Så slutsatsen efter julen var att livet består av så mycket mer än att jobba - jag vill leva för att jobba och inte tvärtom. Men livet kostar. Olika mycket i olika skeden och än så länge går det inte att undkomma det monetära systemet. Efter att ha analyserat mitt nuvarande liv och ett liv med barnen utflugna uppenbarades både ett avkastningsmål och utifrån det också ett sparmål.

Fram tills nu hade jag egentligen inte sett dessa variabler som något annat än siffror i nämnda excel-ark. Men så slog det mig att de tillsammans faktisk utgör en ekvation. En ekvation som på sitt sätt ger uttryck för en av många former av frihet som jag strävar efter.

Så ekvationen lyder såhär:
  • Frihet = Tid * Avkastningsmål * Sparmål - eller kort - Fri = TAS ;-)
Nåväl, full Frihet uppnås, baserat på vad vi vet om omvärlden idag, vid 100% och i rådande stund är variablerna värderade enligt följande:
  • Tid är satt till 10 år av vilket jag har avverkat ~6%.
  • Avkastningsmål är satt till 360.000:-/år av vilket jag har uppnått ~7%.
  • Sparmål är, egentligen flytande men utifrån Tid och Avkastningsmål, aggressivt satt till 4.000.000:- varav jag har uppnått ~25%.
Detta ger följande nivå av Frihet:
  • F = (1/3*6/100 + 1/3*7/100+1/3*25/100)*100 = (28/300)*100 = 9,33%
Rätt OK, tycker jag själv, med tanke på att jag inte varit en aktiv investerare mer än knappt 8 månader.
 
Frågor på det?

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Ner, ner, ner...igen

Det "populära" uttrycket "börsen ger och börsen tar" går på repeat. För visst kan det ses som ett vedertaget uttryck numera som definitivt passar in under det rådande börsklimatet. Det har nog inte undgått någon, som i alla fall investerar i aktier, att börsen fått skrämselhicka av den stigande inflationen i världen.  Jag har nu varit en aktiv investerare i mer än strax över fem år och på denna, relativt, korta men ändå händelserika tid lärt mig en del om vad jag inte lärt mig. Jag vet, definitivt, nu att jag hade inte hade kunnat agera annorlunda än jag gjort  för att eventuellt ha presterat en mer hyffsad realiserad avkastning. Detta eftersom min strategi är baserad på "köp och behåll" och är inte värdebaserad. Jag är helt enkelt inte tillräkligt insatt och kunnig för att ta köp/sälj beslut baserat på ett företags värderingar. Därför har jag sedan jag aktivt påbörjade min resa mot en "mindre inrutad vardag" hållit mig (relativt) strikt till en

Nyckeltal December 2021

December 2021 Snart dags för en årssammanställning men först en snabb överblick av nuläget. Portföljen innehåller 146 aktier och 9 fonder. Portföljvärde Aktier - 2 425 000kr Fonder - 1 185 000kr Utdelningsprognos per år 88 000kr Utdelningstillväxt YTD 8,5% (mål >6%) Direktavkastning: 4,39% (mål >5%) YoC 6,92% (mål >6%) Avkastning TD Aktier - 43,07% Fonder - 313,12% Totalt - 82,30%

Andra miljonen uppnådd